Technikoludek czyli przedszkolak w świecie technologii

Projekt „Technikoludek czyli przedszkolak w świecie technologii” powstał jako odpowiedz na realizację jednego z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na 2020/2021 r., którym jest „Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych”.

Celami głównym projektu są :
• rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w świat technologii;
• rozwijanie współpracy między nauczycielami z różnych przedszkoli z całej Polski.

Autorami projektu są p. Agnieszka Chudzik oraz p. Aleksandra Mazur, nauczyciele Przedszkola nr 41 w Rybniku.

Grafika robota

Grupa „Zajączków” dołączyła do realizacji założeń projektu. Nasze 4, 5 i 6 – latki co miesiąc będą realizować zadania, które pomogą dzieciom zrealizować cele projektowe.

Na pierwszych zajęciach dzieci poznały postać Technikoludka, którego następnie próbowały odtworzyć w swoich pracach plastycznych.

W miesiącu PAŹDZIERNIKU przedszkolaki wzięły udział w fabularyzowanej grze z kodowaniem w roli głównej z wykorzystaniem pomocy, jaką stanowi LEGO Education Coding Express. Wyruszyliśmy na pomoc Pani Jesieni i odpowiednio kodowaliśmy trasę Expressu Polarnego, by uwolnić Wiatr, przyjaciela Pani Jesieni, z pułapki.

„Zajączki” zajmowały się również przyszłością, a konkretniej poznawały zawody i próbowały odszyfrować, kto kim zostanie, a wszystko to z użyciem aplikacji pozwalającej na to, by zawodowe kolorowanki ożyły (LiveColoring).

Na zakończenie miesiąca zorganizowano poranek bajkowy z wykorzystaniem nowej technologii (komputerów, tablic oraz rzutników multimedialnych). Dodatkowymi zadaniami w czasie spotkania były quizy, zakodowanie drogi naszej robotycznej myszki (przyjaciółki Technikoludka) oraz odkodowanie sylab (6 – latki), które dla nas Technikoludek zakodował.

W miesiącu listopadzie „Zajączki” w ramach działań projektowych zrealizowały następujące zadania:

– „Małe robaczki wciągaczki”– zagrożenia w sieci czyhające na dzieci (prezentacja multimedialna dla dzieci o podanej tematyce) oraz rozmowa na temat zagrożeń wynikających z korzystania z sieci, a także

– „Dzień wynalazcy” – poznanie największych wynalazków technicznych XXI wieku, przyglądanie się fotografiom dotyczącym technologii dawniej i dziś.

Z tej okazji dzieci cofnęły się nieco w czasie i spotkały się (wirtualnie) z wynalazcą Thomasem Edisonem, który zachęcił je do wzięcia udziału w edukacyjnym, cyfrowym escape room’ie: https://forms.gle/i47D4nAUg4utbCsYA , a następnie do zaprojektowania swoich własnych wynalazków.

W tle tablica multimedialna, przed nią siedzą przedszkolaki. Są w trakcie rozwiązywania zadań edukacyjnego pokoju zagadek.

W miesiącu grudniu”Zajączki” podjęły się kolejnego z zadań w ramach realizacji projektu „Technikoludek…”. Tym razem było to zadanie nazwane „Christmas Time”. Polegało ono na wysłuchaniu i nauczeniu się piosenki w języku angielskim. Zajączki nie tylko nauczyły się dwóch angielskich piosenek świątecznych (Snow is falling oraz We wish you a Merry Christmas), ale też do jednej z nich przygotowały układ taneczny. Całość nagrano i w ramach prezentu świątecznego przekazano rodzicom przedszkolaków.

Przedszkolaki w czapkach mikołajków i opaskach śnieżynek na głowach stoją na dywanie gotowi do tańca świątecznego.

W miesiącu styczniu grupa „Zajączków” wzięła udział w zajęciach matematycznych przy użyciu tablicy interaktywnej oraz opracowanych przez wychowawczynie gier z wykorzystaniem aplikacji Wordwall. W styczniu także poświęcono zajęcia na poznanie działania naszych komputerów oraz ich wykorzystania w życiu codziennym. Przypomnieliśmy sobie również zasady bezpieczeństwa obowiązujące nas w trakcie korzystania z technologii komputerowej. Na zakończenie zajęć każdy przedszkolak skonstruował kartonowego laptopa.

W ramach realizacji zadania z miesiąca lutego grupa „Zajączków” rozmawiała o zagrożeniach związanych z korzystaniem z Internetu. Skorzystano z pomocy portalu sieciaki.pl, który w przystępny sposób wprowadził dzieci w świat Internetu oraz przekazał informacje na temat bezpieczeństwa w sieci.

By lepiej zrozumieć pojęcie „sieci” podczas zabawy stworzyliśmy sieciowe połączenie pomiędzy poszczególnymi członkami naszej grupy.

W miesiącu marcu grupa „Zajączków” skupiła się na poznaniu urządzeń nagrywających dźwięk. Tym samym przedszkolaki poznały urządzenie, jakim jest dyktafon. Zabawom z nagrywaniem siebie nie było końca. Wiele uśmiechu na twarzach dzieci wywołała możliwość dodatkowego skorzystania z modulatora głosów. Ależ to była zabawa usłyszeć swój głos wcielający się w głos robota, wiewiórki lub echa!

W ramach realizacji zadania kwietniowego zgłębiliśmy temat: „Jak powstaje gazeta?”. Przyjrzeliśmy się różnym rodzajom prasowych publikacji, by na sam koniec spróbować stworzyć swoje „tytuły”.

W maju grupa „Zajączków” zorganizowała grupowe warsztaty fotograficzne. Przedszkolaki miały okazję poznać kilka tajników fotografii, a także samodzielnie wykonać portrety swoich kolegów i koleżanek.

W czerwcu , w ramach realizacji zadań projektu, grupa „Zajączków” zorganizowała „PORANEK DZIECIĘCEGO KARAOKE”. Tym oto zadaniem „śpiewająco” zakończono realizację projektu.

To był naprawdę owocny czas i niezwykle ciekawe treści!

Certyfikat udziału w projekcie Technikoludek