Projekt „Technikoludek czyli przedszkolak w świecie technologii” powstał jako odpowiedz na realizację jednego z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na 2020/2021 r., którym jest „Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych”.
Celami głównym projektu są :
• rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w świat technologii;
• rozwijanie współpracy między nauczycielami z różnych przedszkoli z całej Polski.
Autorami projektu są p. Agnieszka Chudzik oraz p. Aleksandra Mazur, nauczyciele Przedszkola nr 41 w Rybniku.

Grupa „Zajączków” dołączyła do realizacji założeń projektu. Nasze 4, 5 i 6 – latki co miesiąc będą realizować zadania, które pomogą dzieciom zrealizować cele projektowe.
Na pierwszych zajęciach dzieci poznały postać Technikoludka, którego następnie próbowały odtworzyć w swoich pracach plastycznych.
Praca plastyczna: Technikoludek Praca plastyczna: Technikoludek Praca plastyczna: Technikoludek Praca plastyczna: Technikoludek
W miesiącu PAŹDZIERNIKU przedszkolaki wzięły udział w fabularyzowanej grze z kodowaniem w roli głównej z wykorzystaniem pomocy, jaką stanowi LEGO Education Coding Express. Wyruszyliśmy na pomoc Pani Jesieni i odpowiednio kodowaliśmy trasę Expressu Polarnego, by uwolnić Wiatr, przyjaciela Pani Jesieni, z pułapki.
Przedszkolaki układają na stoliku tory pociągu LEGO Duplo Coding Express. Przedszkolaki układają na stoliku tory pociągu LEGO Duplo Coding Express. Przedszkolaki układają na stoliku tory pociągu LEGO Duplo Coding Express.
„Zajączki” zajmowały się również przyszłością, a konkretniej poznawały zawody i próbowały odszyfrować, kto kim zostanie, a wszystko to z użyciem aplikacji pozwalającej na to, by zawodowe kolorowanki ożyły (LiveColoring).
Pani naukowiec, ożywiona kolorowanka 3d Strażak, ożywiona kolorowanka 3d Nauczycielka, ożywiona kolorowanka 3d
Na zakończenie miesiąca zorganizowano poranek bajkowy z wykorzystaniem nowej technologii (komputerów, tablic oraz rzutników multimedialnych). Dodatkowymi zadaniami w czasie spotkania były quizy, zakodowanie drogi naszej robotycznej myszki (przyjaciółki Technikoludka) oraz odkodowanie sylab (6 – latki), które dla nas Technikoludek zakodował.
Przedszkolaki pracują z tablicą interaktywną. Kodowanie z robo – myszą. Zakodowane sylaby.
W miesiącu listopadzie „Zajączki” w ramach działań projektowych zrealizowały następujące zadania:
– „Małe robaczki wciągaczki”– zagrożenia w sieci czyhające na dzieci (prezentacja multimedialna dla dzieci o podanej tematyce) oraz rozmowa na temat zagrożeń wynikających z korzystania z sieci, a także
– „Dzień wynalazcy” – poznanie największych wynalazków technicznych XXI wieku, przyglądanie się fotografiom dotyczącym technologii dawniej i dziś.
Z tej okazji dzieci cofnęły się nieco w czasie i spotkały się (wirtualnie) z wynalazcą Thomasem Edisonem, który zachęcił je do wzięcia udziału w edukacyjnym, cyfrowym escape room’ie: https://forms.gle/i47D4nAUg4utbCsYA , a następnie do zaprojektowania swoich własnych wynalazków.

Projekt wynalazku: robot Projekt wynalazku: robot Wynalazki na zdjęciach
W miesiącu grudniu”Zajączki” podjęły się kolejnego z zadań w ramach realizacji projektu „Technikoludek…”. Tym razem było to zadanie nazwane „Christmas Time”. Polegało ono na wysłuchaniu i nauczeniu się piosenki w języku angielskim. Zajączki nie tylko nauczyły się dwóch angielskich piosenek świątecznych (Snow is falling oraz We wish you a Merry Christmas), ale też do jednej z nich przygotowały układ taneczny. Całość nagrano i w ramach prezentu świątecznego przekazano rodzicom przedszkolaków.

W miesiącu styczniu grupa „Zajączków” wzięła udział w zajęciach matematycznych przy użyciu tablicy interaktywnej oraz opracowanych przez wychowawczynie gier z wykorzystaniem aplikacji Wordwall. W styczniu także poświęcono zajęcia na poznanie działania naszych komputerów oraz ich wykorzystania w życiu codziennym. Przypomnieliśmy sobie również zasady bezpieczeństwa obowiązujące nas w trakcie korzystania z technologii komputerowej. Na zakończenie zajęć każdy przedszkolak skonstruował kartonowego laptopa.
W ramach realizacji zadania z miesiąca lutego grupa „Zajączków” rozmawiała o zagrożeniach związanych z korzystaniem z Internetu. Skorzystano z pomocy portalu sieciaki.pl, który w przystępny sposób wprowadził dzieci w świat Internetu oraz przekazał informacje na temat bezpieczeństwa w sieci.
By lepiej zrozumieć pojęcie „sieci” podczas zabawy stworzyliśmy sieciowe połączenie pomiędzy poszczególnymi członkami naszej grupy.
W miesiącu marcu grupa „Zajączków” skupiła się na poznaniu urządzeń nagrywających dźwięk. Tym samym przedszkolaki poznały urządzenie, jakim jest dyktafon. Zabawom z nagrywaniem siebie nie było końca. Wiele uśmiechu na twarzach dzieci wywołała możliwość dodatkowego skorzystania z modulatora głosów. Ależ to była zabawa usłyszeć swój głos wcielający się w głos robota, wiewiórki lub echa!
W ramach realizacji zadania kwietniowego zgłębiliśmy temat: „Jak powstaje gazeta?”. Przyjrzeliśmy się różnym rodzajom prasowych publikacji, by na sam koniec spróbować stworzyć swoje „tytuły”.
W maju grupa „Zajączków” zorganizowała grupowe warsztaty fotograficzne. Przedszkolaki miały okazję poznać kilka tajników fotografii, a także samodzielnie wykonać portrety swoich kolegów i koleżanek.
W czerwcu , w ramach realizacji zadań projektu, grupa „Zajączków” zorganizowała „PORANEK DZIECIĘCEGO KARAOKE”. Tym oto zadaniem „śpiewająco” zakończono realizację projektu.
To był naprawdę owocny czas i niezwykle ciekawe treści!

