Zdrowie – według Światowej Organizacji Zdrowia – to nie tylko brak choroby, ale także stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. Mając na uwadze wszystkie te aspekty, a także świadomość, że wiek przedszkolny dla człowieka jest tym momentem, w którym kształtują się jego obecne i przyszłe zachowania prozdrowotne, w grudniu 2010r. Rada Pedagogiczna wraz z radą Rodziców naszego przedszkola podjęła decyzję o przystąpieniu do Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Po trzech latach starań i działań prozdrowotnych naszej placówce nadano Certyfikat Wojewódzki Przedszkola Promującego Zdrowie.
Aby móc kontynuować realizację działań w zakresie promocji zdrowia, powołaliśmy specjalny Zespół do spraw Promocji Zdrowia, który opracowuje plany działań i koordynuje wszelkie działania w tej dziedzinie. Na każdy rok szkolny wybieramy priorytety z zakresu edukacji zdrowotnej, które w szczególny sposób będziemy propagować wśród całej społeczności przedszkolnej.
Działania dydaktyczno – wychowawcze obejmują dzieci, rodziców, nauczycieli i całą społeczność przedszkolną.
Promocja zdrowia jest ideą ogólnoświatową, obejmującą działania ochraniające, wzmacniające i pomnażające zdrowie.
Przedszkole Promujące Zdrowie, to takie, w którym dominuje troska o zdrowie i dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne i społeczne dzieci, nauczycieli, pozostałych pracowników placówki oraz rodziców.

CZYM JEST PROGRAM „PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE”?
Program powstał z inicjatywy WHO, z ogólnych założeń promocji zdrowia – realizowany jest w Polsce od 1991roku. Zrzesza wokół siebie placówki szkolne (Szkoła Promująca Zdrowie) i przedszkolne (Przedszkole Promujące Zdrowie) z całej Polski.
CO TO JEST PROMOCJA ZDROWIA?
Program ma na celu promocję zdrowia czyli zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Ważne jest tutaj założenie:
NASZE ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH.
Aby osiągnąć ten cel, przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki
i podejmuje działania, które sprzyjają:
- Zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców),
- Podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie
i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
CELE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ.
- Stwarzanie warunków do kształtowania zdrowego stylu życia,
- Współpraca z rodziną dziecka,
- Uświadomienie własnej odpowiedzialności za swoje zdrowie,
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie
z emocjami, - Rozwijanie zainteresowania aktywnością fizyczną,
- Rozbudzenie potrzeby podejmowania działań na rzecz środowiska.
STANDARDY PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE.
- Koncepcja pracy przedszkola sprzyja realizacji zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu
i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci. - Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną i stwarza warunki do praktykowania zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
ZACHOWANIA PROZDROWOTNE W PRAKTYCE
Zachowania związane z żywieniem:
- Stwarzanie okazji i zachęcanie dzieci do spożywania nowych potraw,
- Niezmuszanie do jedzenia,
- Uczestniczenie dzieci w przygotowaniu prostych potraw,
- Ograniczenie spożycia cukru przez dzieci,
- Zachęcanie do częstszego picia wody,
- Zachęcanie do jedzenia warzyw i owoców,
- Wzbogacenie posiłków o produkty zbożowe.
Zachowania związane z dbałością o ciało:
- Regularne i dokładne mycie rąk,
- Uświadamianie konieczności mycia zębów,
- Uświadomienie konieczności dbania o higienę,
- Ochrona przed nasłonecznieniem.
Zachowania związane z aktywnością fizyczną:
- Promowanie aktywności fizycznej wśród dzieci,
- Zachęcanie do ruchu w czasie wolnym,
- Organizowanie zajęć ruchowych w czasie pobytu na placu zabaw,
- Prowadzenie gimnastyki porannej.
- Promowanie aktywności fizycznej wśród rodziców.
Zachowania związane z bezpieczeństwem:
- Uczestnictwo w zajęciach dotyczących postępowania w sytuacji różnych zagrożeń,
- Uczenie się przez dzieci zasad bezpiecznego zachowania w różnych sytuacjach,
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- Poznanie sposobów wyrażania emocji oraz radzenia sobie
w sytuacjach trudnych.
Podejmowane działania:
„Z” jak zachęcanie do aktywności ruchowej…
czyli imprezy i uroczystości, które organizowane są przez nasze przedszkole: teatrzyki tematyczne, baliki sportowców, turnieje sportowe, konkursy , a także uczestnictwo w imprezach sportowych…
Korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej to nie tylko poprawa wydolności i ogólnej sprawności fizycznej, ale też wzmocnienie stawów, więzadeł i wpływ na mineralizację kości, dotlenienie tkanek i narządów oraz zmniejszenie ryzyka wad postawy. Regularny ruch wpływa również korzystnie na niemal każdy układ w naszym organizmie.
Oprócz korzyści fizycznych sport uczy również koncentracji, wytrwałości, systematyczności i samodyscypliny, a także pracy w grupie.
Wiemy, jak istotny jest ruch (sport) w naszym życiu, dlatego zachęcamy naszych wychowanków do podejmowania najróżniejszych aktywności, które sprawiają im wiele radości.



„D” jak dydaktyczne zajęcia z zakresu piramidy żywieniowej…
czyli zajęcia dydaktyczne w poszczególnych grupach przedszkolnych, konkursy dla dzieci i ich rodziców na smaczny i zdrowy posiłek, wizyty ekspertów oraz u ekspertów z zakresu piramidy żywienia…
„Piramida żywienia”
Wielki zespół naukowców,
Stworzył program szczegółowo,
Jak każdy uczeń ma jeść zdrowo!
Warzywa, nabiał, mięsa i owoce,
Tłuszcze, zboża, rośliny strączkowe,
W siedem pięter podzielono
Piramidę ułożono!
By dla wszystkich jasne było
I się nigdy nie myliło,
Co i kiedy jeść potrzeba,
Aby rosnąć aż do „nieba”
Witaminy, sole, białka,
To budulec jest dla ciałka.
Graham, kasze i owsianka
To dla wszystkich pyszne danka.
A do tego marchew, seler.
Burak, dynia i kabaczki,
Trochę groszku, kalarepy
Każdego w mig pokrzepi!
Źródło wiersza: KLIK














„R” jak ruch, dużo ruchu…
czyli wiele ruchu, zabaw, zarówno tych w salach przedszkolnych, jak i poza nimi. Spacery, wycieczki, podchody, zwiady…
Aktywność ruchowa jest jednym z istotnych czynników wpływających na ogólny stan zdrowia. Pozwala nabyć m.in. odporność organizmu. Umożliwia harmonijny rozwój całego ciała. Zapobiega powstawaniu wad postawy u dzieci, kształtuje sylwetkę, a także uczy cierpliwości.
Nasi wychowankowie biorą udział w zajęciach o tematyce zdrowotnej (wspólne ćwiczenia, zabawy, gry ruchowe i sportowe organizowane w salach przedszkolnych, sali gimnastycznej i na świeżym powietrzu oraz wyjścia na spacery). Ćwiczenie ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej służące polepszeniu umiejętności fizycznych naszych przedszkolaków oraz ćwiczenia gimnastyczne prowadzone są przez nauczycieli, a także specjalistów metodami twórczymi.












„O” jak odżywianie, zdrowe odżywianie…
czyli promowanie zdrowego odżywiania, przygotowywanie surówek, sałatek owocowych, uprawianie warzyw w ogródku przedszkolnym…
Prawidłowe odżywianie ma ogromny wpływ na rozwój całego organizmu człowieka. Intensywny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym wymaga bowiem zbilansowanej diety bogatej w białko, wapń, węglowodany, witaminy, tłuszcze i inne minerały. Odpowiednie odżywianie z uwzględnieniem wszystkich powyższych składników odżywczych zapewnia małym dzieciom zdrowie, prawidłowy rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny.
W naszej placówce dużo uwagi poświęca się przygotowaniu zdrowych posiłków.
W czasie realizacji projektów nawiązujących do zdrowego odżywiania dzieci zgłębiają wiedzę dotyczącą zdrowych produktów żywieniowych, same hodują zioła i warzywa, przyrządzają zdrowe kanapki, sałatki czy wypieki.






Przedszkole posiada własną, w pełni wyposażoną kuchnię, a nasze panie kucharki każdego dnia przygotowują dla przedszkolaków zdrowe i kolorowe posiłki:















„W” jak warsztaty związane ze zdrowiem fizycznym i psychicznym…
Zdrowie zarówno to fizyczne, jak i psychiczne to niezwykle ważna sprawa, wiemy o tym zarówno my, jak i nasi wychowankowie. By wiedzę tę pogłębić oraz utrwalić zapraszamy na nasze zajęcia ekspertów – specjalistów, którzy nas w tym utwierdzają.
















„I” jak informacje promujące zdrowie…
czyli gazetki informacyjne w holu przedszkola – ciekawe artykuły i porady, dodatkowe wydania gazetki przedszkolnej „Ciekawostki Wesołej Ludwiczki”…

Przepis „Zajączków” na zdrowy i pyszny koktajl bananowo – szpinakowy [CZYTAJ]
Przepis „Biedronek” na zdrowe i pyszne smoothie z kiwi i jabłka [CZYTAJ]
Przepis „Biedronek” na koktajl jogurtowo – truskawkowy z kiwi [CZYTAJ]
Przepis „Biedronek” na koktajl truskawkowo – borówkowy [CZYTAJ]
„E” jak emocje
czyli o emocjach, ich wyrażaniu i przeżywaniu…
Emocje odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka – zarówno dzieci jak i dorosłych. Towarzyszą nam one w różnych sytuacjach, odpowiadają za relacje ze światem zewnętrznym. Dziecko w wieku przedszkolnym jest pełne uczuć i emocji. Poprzez emocje wyraża swój stosunek do zdarzeń, ludzi i zjawisk, które go otaczają.
Wiemy jak istotne jest mówienie o emocjach oraz umiejętność radzenia sobie z nimi, dlatego też dla naszych przedszkolaków oraz dla ich rodziców w ramach działań naszej placówki utworzony został kącik psychologiczny dający możliwość konsultacji z psychologiem przedszkolnym [ZOBACZ].
Nasi wychowankowie biorą udział w zajęciach z zakresu kompetencji emocjonalnych i społecznych. W tym celu opracowane zostały m.in. autorski projekt „Nasze emocje” oraz blok „Pracowania rozwoju emocjonalnego i społecznego” innowacji pedagogicznej „W świecie klocków LEGO Education”, a także przedszkolny program zapobiegania i redukowania nadpobudliwości oraz program adaptacyjny.
Realizujemy również projekty i programy zewnętrzne: Przyjaciele Zippiego, Moje dziecko idzie do szkoły, itp.
Przedszkolaki z „Wesołej Ludwiczki” biorą również udział w szeregu akcjach charytatywnych Koła Małego Wolontariatu działającego w placówce [ZOBACZ], co pozwala dzieciom kształtować poczucie tolerancji, zrozumienia, akceptacji, a także empatii.
W placówce organizowane są w ramach „Radosnej sceny przedszkolaka” audycje muzyczne oraz taneczne, jako sposób na wyrażanie oraz rozładowywanie emocji.






Z D R O W I E
ZESPÓŁ DO SPRAW PROMOCJI ZDROWIA DZIAŁAJĄCY PRZY PRZEDSZKOLU NR 124:
- koordynator: Natasza Nowicka
- członkowie: Agnieszka Grad, Monika Klejnotowska, Agnieszka Puk
PLAN PRACY – ROK 1
PLAN PRACY – ROK 2
PLAN PRACY – ROK 3
ROCZNY PLAN PRACY 2020/2021 – ZOBACZ
AUTOEWALUACJA:
Standard I: Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
Promocja zdrowia jest jednym z priorytetów pracy naszego przedszkola. Członkowie społeczności przedszkolnej (pracownicy, rodzice oraz dzieci) mają poczucie, że zdrowie i dobre samopoczucie są ważną sprawą w naszej placówce.
Standard II: Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
Relacja między poszczególnymi członkami społeczności przedszkolnej są dobre. Rodzice uważają, iż stwarza się im możliwość uczestniczenia w życiu przedszkola. Uważają również, iż nauczyciele są dla nich oraz ich dzieci życzliwi i udzielają pomocy dzieciom oraz rodzicom w sprawach dziecka, gdy ta jest potrzebna.
Standard III: Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
We wszystkich grupach przedszkolnych realizowane są treści dotyczące różnych obszarów edukacji zdrowotnej, m.in.: edukacja żywieniowa, edukacja do zwiększania aktywności fizycznej , edukacja do zdrowia psychicznego. W grupach „0” realizowany jest program „Przyjaciele Zippiego”, który promuje zdrowie emocjonalne dzieci.
W każdej grupie dzieci mają możliwość komponowania zdrowych kanapek. Dla wszystkich dzieci prowadzone są zajęcia kulinarne. Podczas posiłków panuje miła atmosfera, dzieci są zachęcane do próbowania nowych produktów i potraw. Między I a II śniadaniem dzieci mogą zjeść owoce, warzywa, pestki dyni czy słonecznika. Dzieci mają dostęp do wody podczas pobytu w przedszkolu.
W przedszkolu organizowane są różne formy aktywności fizycznej, zarówno w salach, przedszkolnej sali gimnastycznej, jak i podczas pobytu na ogrodzie przedszkolnym. Nauczyciele wykorzystują różnorodne przybory podczas zabaw ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych, korzystają również ze sprzętów rekreacyjnych na terenie ogrodu przedszkolnego, organizują spacery poza teren przedszkola. W przedszkolu organizowane są dodatkowe zajęcia ruchowe: gimnastyka korekcyjna, rytmika, zumba, mixball – zajęcia ruchowe, ogólnorozwojowe.
Standard IV: Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
W naszym przedszkolu realizowane są zajęcia otwarte dla rodziców, na których mogą oni wspólnie z dziećmi przygotowywać zdrowe potrawy (np. wykorzystując przepisy z przedszkolnej książki kucharskiej) czy aktywnie spędzić czas podczas zabaw ruchowych. Organizowane są konkursy, np. na najbardziej finezyjną zdrową przekąskę, itp.
DZIEŃ ZDROWIA W WESOŁEJ LUDWICZCE
W czwartkowe przedpołudnie, 13 maja 2021 r., w naszej placówce odbyło się niezwykłe święto – Dzień zdrowia. Dzień ten miał uroczyście podsumować blisko 3-letnie starania przedszkolaków oraz personelu przedszkola, by uzyskać krajowy certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie.
Tego dnia każda z grup przedszkolnych zaprezentowała działania związane ze zdrowiem.
I tak nasze najmłodsze przedszkolaki – „Ślimaki” – podsumowały swoją wiedzę związaną z emocjami, ich odczuwaniem, nazywaniem oraz wyrażaniem. Wykorzystano do tego narzędzie – jakim są dostępne w naszej pracowni LEGO Education – zestawy LEGO DUPLO Zbuduj Emocje.








Nieco starsza grupa – „Biedronki” – skupiła się z kolei na udowodnieniu, że ruch i sport są bardzo dla nas ważne i co najważniejsze – zdrowe!






„Motylki” w ramach utrwalenia wiedzy dotyczącej numeru alarmowego oraz udzielania pierwszej pomocy odbyły warsztaty przeprowadzone przez profesjonalnych ratowników medycznych.




Grupa „Zajączków” natomiast przypomniała i utrwaliła wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania. Dzieci samodzielnie przygotowywały pyszne, kolorowe i niezwykle zdrowe kanapki.








„Pszczółki” natomiast sprawdziły jak to jest z tymi wirusami i dbaniem o zdrowie. Najstarsze przedszkolaki urządziły w swojej sali wielkie laboratorium zdrowia.




To był intensywny i niezwykle aktywny dzień, który na długo pozostanie w pamięci przedszkolaków!