Konsultacja z p. Grażyną Wiśniewską – przedszkolną logopedą możliwa jest poprzez kontakt mailowy: gaba.35@tlen.pl
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA ORAZ ĆWICZENIA ODDECHOWE:
– zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie: leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się, wydech i brzuch opada.
– łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym podnoszeniem rąk, wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół.
– wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli szybko) na wydechu.
– zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni.
ĆWICZENIA RUCHÓW DOLNEJ SZCZĘKI:
– opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki.
– ruchy dolnej szczeki do przodu i do tyłu.
– przesuwanie dolnej szczęki w lewą stronę a następnie w prawą.
– opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki w dwóch fazach: umiarkowane opuszczanie a następnie maksymalne.
– wykonywanie ruchów żucia; uczestniczą w nich: dolna szczeka, wargi i policzki.
– dolnymi zębami chwytamy górną wargę
ĆWICZENIA WARG:
– zakładanie wargi dolnej na górna i odwrotnie.
– cmokanie.
– dmuchanie ( wargi ściągnięte w kształcie dzióbka).
– wprawianie usta w drganie ( parskanie).
– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie ustami lub nosem.
– wargi wysuwamy do przodu i kierujemy raz w jedną raz w drugą stronę.
– wargi wysuwamy do przodu i wykonujemy ruchy okrężne (raz w jedną i w drugą stronę).
– górnymi zębami nadgryzamy wargę dolną.
– utrzymujemy między zębami ołówek.
– ściągamy usta jak przy samogłosce „u”, a następnie spłaszczamy cofając.
– wysuwamy wargi jak przy samogłosce „u” i rozchylamy jak przy samogłosce „e”.
ĆWICZENIA JĘZYKA:
– przesuwanie języka od kącika do kącika warg.
– wysuwanie języka daleko na brodę i unoszenie go do nosa.
– oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach.
– liczenie zębów językiem.
– wymiatanie językiem za górnymi i dolnymi zębami.
ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO:
– powoli, swobodnie wdychać i wydychać powietrze przez nos przy zamkniętych ustach.
– powtórzyć poprzednie ćwiczenie z jedną dziurką nosa zamkniętą.
– wykonać głęboki wdech przez nos i wydech przez szeroko otwarte usta, przy wydechu zaciska się nos.
– chrząkanie.
– a, e, o, y, i, u.
ĆWICZENIA SŁUCHOWE:
– zadaniem dziecka będzie wskazanie odpowiedniego obrazka zgodnie z wypowiadanym przez nas poleceniem. Nazwy przedmiotów, osób, sytuacji są podobne brzmieniem. Najpierw dziecko poznaje obrazki, potem dajemy polecenie, np.: „Pokaż, gdzie jest kasza – kasa”.
– rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej np. dziecko klaszcze gdy słyszy błąd.
– zabawa w echo – z pewnej odległości podajemy dziecku dźwięk lub zestaw dźwięków (sylab, wyrazów). Dziecko jest naszym echem. Potem zamieniamy rolę.