Kącik logopedyczny

Konsultacja z p. Grażyną Wiśniewską – przedszkolną logopedą możliwa jest poprzez kontakt mailowy: gaba.35@tlen.pl

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA ORAZ ĆWICZENIA ODDECHOWE:

– zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie: leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się, wydech i brzuch opada.

– łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym podnoszeniem rąk, wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół.

– wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli szybko) na wydechu.

 – zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni.

ĆWICZENIA RUCHÓW DOLNEJ SZCZĘKI:

 – opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki.

 – ruchy dolnej szczeki do przodu i do tyłu.

 – przesuwanie dolnej szczęki w lewą stronę a następnie w prawą.

 – opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki w dwóch fazach: umiarkowane opuszczanie a następnie maksymalne.

 – wykonywanie ruchów żucia; uczestniczą w nich: dolna szczeka, wargi i policzki.

 – dolnymi zębami chwytamy górną wargę

ĆWICZENIA WARG:

 – zakładanie wargi dolnej na górna i odwrotnie.

 – cmokanie.

– dmuchanie ( wargi ściągnięte w kształcie dzióbka).

– wprawianie usta w drganie ( parskanie).

– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie ustami lub nosem.

 – wargi wysuwamy do przodu i kierujemy raz w jedną raz w drugą stronę.

– wargi wysuwamy do przodu i wykonujemy ruchy okrężne (raz w jedną i w drugą stronę).

 – górnymi zębami nadgryzamy wargę dolną.

– utrzymujemy między zębami ołówek.

– ściągamy usta jak przy samogłosce „u”, a następnie spłaszczamy cofając.

– wysuwamy wargi jak przy samogłosce „u” i rozchylamy jak przy samogłosce „e”. 

ĆWICZENIA JĘZYKA: 

–  przesuwanie języka od kącika do kącika warg.

 – wysuwanie języka daleko na brodę i unoszenie go do nosa.

– oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach.

– liczenie zębów językiem.

– wymiatanie językiem za górnymi i dolnymi zębami.

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO:

 – powoli, swobodnie wdychać i wydychać powietrze przez nos przy zamkniętych ustach.

 – powtórzyć poprzednie ćwiczenie z jedną dziurką nosa zamkniętą.

 – wykonać głęboki wdech przez nos i wydech przez szeroko otwarte usta, przy wydechu zaciska się nos.

 – chrząkanie.

 – a, e, o, y, i, u.

 ĆWICZENIA SŁUCHOWE:

 – zadaniem dziecka będzie wskazanie odpowiedniego obrazka zgodnie z wypowiadanym przez nas poleceniem. Nazwy przedmiotów, osób, sytuacji są podobne brzmieniem. Najpierw dziecko poznaje obrazki, potem dajemy polecenie, np.:  „Pokaż, gdzie jest kasza – kasa”.

– rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej np. dziecko klaszcze gdy słyszy błąd.

– zabawa w echo – z pewnej odległości podajemy dziecku dźwięk lub zestaw dźwięków (sylab, wyrazów). Dziecko jest naszym echem. Potem zamieniamy rolę.

DIETA SENSORYCZNA – [CZYTAJ] oraz [CZYTAJ]